Mylla & Jag

Om kärleken till trädgårdens, naturens och yogans läkande krafter.

söndagen den 1:e januari 2012

En fram och tillbakablick

Katastrofernas år. Så säger de på tv om 2011. Fukushima, svälten på Afrikas horn, massmord i Norge, översvämningar, finanskaos och kriser. Jag vill inte påstå att det har varit katastrofernas år i och runt familjen Riise men kämpigt har det allt varit. Jag läste mina vänner och bekantas inlägg på Facebook igår och ingen av dem hyllar 2011 som det mest fantastiska år i vår historia. Det var fler än jag som skrev att det är skönt att lämna 2011 bakom sig. Jag har vänner som drabbats av krisande äktenskap, tvingats gå igenom svåra operationer, förlorat jobb, inte kunnat sova, drabbats av svåra sjukdomar, förlorat anhöriga, har barn som mobbas och mår dåligt, allt hör livet till men det känns som smärtor och jämmerdalen på något sätt komprimerats under 2011.

Jag gick och funderade lite kring detta på hundpromenaden igår. Det var sådär krispigt svalt och klart och egentligen alldeles vackert. Stilla över Kungsbackafjorden, björkarnas grenar vinterlila, jag var alldeles ensam med hund och utsikt. Allt var sådär bra som livet bara kan vara. förutom en fadd stank från pappersbruket tvärs över fjorden. Lite så känns 2011 för mig. Fick massor av spännande och utmanade uppdrag i lilla firman, fick samtidigt mitt drömjobb, blev snabbt befordrad till chef, jag fick helt plötsligt fullt av hängivna yoga-elever, mitt äktenskap funkade bra, min man fick efterlängtade bra uppdrag, min dotter har varit helt ljuvlig, jag hann med att träffa både gamla och nya vänner, jag har utmanat mina rädslor, haft spännande möten, men ändå har det hela tiden funnits med en stank av kaos och kris i närheten. Som om livet självt befunnit sig i frustration och kris, snurrat för snabbt och möjligheten att påverka varit rätt liten.

Jag är egentligen väldigt glad och tacksam över allt som hänt mig på det personliga planet 2011. Det har bara blivit lite för mycket. Så jag hoppas att livet lugnar ner sig lite. Både i och omkring familjen Riise, men kanske framförallt i världen. Lite mer fred, lite bättre fördelning av jordens resurser, lite mer mat åt de svältande, lite mer kärlek åt de ensamma, lite mer passion åt de liknöjda, lite mer lugn och harmoni åt oss alla. Jag ser fram emot 2012. Jag ser fram emot det arbete jag ska utföra i min yrkesroll, det arbete jag har framför mig med min egen personliga utveckling, all träning och nyttiga mat jag ska ge min kropp. Framförallt ser jag fram emot ett år till med min fina familj och mina gamla och nya vänner. Gott nytt 2012 på er alla!

ps. Bilden är från januari 2011. Vintern var lite bättre förra året. Det får man ge 2011 credit för i alla fall!

1 kommentar:

  1. Gott Nytt År Maja, nu ser vi fram emot ett fint 2012!

    Kram till dig och din familj!
    /Carina

    SvaraRadera